Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nasıl Belirlenir?

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nasıl Belirlenir

Trafik kazalarında kusur oranı, kazadan sonra kazaya sebebiyet veren tarafın belirlenebilmesi için oldukça önemlidir. Sorumluluk sahibi olan tarafın tespit edilebilmesi ve kaza derecesinin göz önünde bulundurularak mahkeme kararlarının verilmesini sağlamaktadır. Kaza kusur oranı belirlenirken birkaç kriter göz önünde bulundurulur bu kriterler arasında en önemli olanı trafik kaza tespit tutanağıdır. Trafik kaza tespit tutanağı doğru şekilde tutulduğunda ve deliller doğru şekilde sağlandığında mahkeme tarafından verilecek karar sunulan deliller ışığında değerlendirilerek tarafların mağdur durumda olmasını engelleyecektir.

Trafik kazalarında kusur oranı %0’dan başlamakla birlikte %100 değerine kadar ulaşabilmektedir. Burada belirlenen yüzdelik değer kazanın oluşma biçimi ile doğrudan bağlantılı olup karar verilirken tarafların ne kadar kusurlu olduğunu belirlemek için kullanılır.

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nedir?

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nedir?

Trafik kazalarında kusur oranı, tarafların hata oranlarını temsil etmektedir. Kusur oranı yüksek olan taraf kazanın yaşanmasındaki asli taraf olarak değerlendirilmektedir.

Kazalarda asli kusurlu olarak belirlenmek mahkeme tarafından verilecek karara göre yaptırımlara uğranılmasına neden olabilmektedir. Bu yaptırımlar kazanın nasıl olduğuna göre değişiklik gösterebilmektedir.

Ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarında dava süreci ceza davası olarak ilerleyebilir bununla birlikte kusur oranı yüksek oran tarafın tazminat ödemesine de karar verilebilir.

  • %0 Kusur oranı: Bahsi geçen tarafın kaza da kusurlu olmadığına işaret eder, tamamen kusursuz olarak değerlendirilmiş demektedir.
  • %50 Kusur oranı: Her iki tarafın da kazada eşit derecede kusur sahibi olduğunu ve bu nedenle değerlendirme aşamalarında iki tarafın da aynı şartlar altında değerlendirileceği anlamına gelir.
  • %100 Kusur oranı: Bahsi geçen tarafın kaza da asli kusurlu olduğu ve trafik kazasında tamamen hatalı olduğu anlamına gelmektedir.

%100 kusurlu olarak kabul edilen taraf mahkemece kazanın tam suçlusu olarak değerlendirilmektedir. Bu gibi durumda asli kusurlu olarak belirlenen tarafın mağdur durumda olması imkansız hâle gelir.

Verilen kararın doğru olmadığına dair itiraz edilme hakkı her zaman vardır ancak bu süreçte alanında uzman bir avukat ile çalışmak alınacak olan kararın pozitif yönde olmasını sağlayabilir. “Avukata Sor” bölümünü kullanarak hukuki destek alabilir, süreç boyunca bir avukat ile çalışarak karara karşı itirazınızın sorunsuz şekilde tamamlanmasını sağlayabilirsiniz.

Tarafların hukuki açıdan suçlu bulunması durumunda sunacağı deliller ile birlikte delilleri nasıl sundukları da önemlidir. Alanında uzman avukat ile çalışmak hukuki aşamada sunulacak olan delillerin usule uygun şekilde hazırlanması açısından büyük önem taşımaktadır.

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nasıl Belirlenir: Neye Göre Belirlenir?

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nasıl Belirlenir: Neye Göre Belirlenir?

Trafik kazalarında kusur oranı belirlenirken kaza tespit tutanağı, trafik kuralları, görgü tanıkları gibi temel deliller incelenerek belirlenir. İnceleme, bilirkişi tarafından tamamlanarak mahkemeye sunulur. Mahkeme sürecinde hakimler tarafından değerlendirilen delillere göre tarafların hangi oranda kusurlu oluğu belirlenebilir.

Kusur oranına göre yaptırılacak olan yaptırımların oranlarında değişiklik gözlemlenebilir, tazminat davası açma gibi haklar elde edilebilirken kimi durumda tazminat davasının açılabilmesinin de önüne geçilebilir.

  1. Kaza tespit tutanağı: Kaza sonrasında taraflar tarafından tutulan veya ölümlü/yaralanmalı trafik kazalarında göre kolluk kuvvetleri tarafından tutulan kaza tespit tutanakları değerlendirilir,
  2. Trafik kuralları: Kazanın gerçekleştiği bölgedeki hız limitleri, yol ver tabelaları, kırmızı ışıklar değerlendirilir,
  3. Kamera kayıtları ve görgü tanıkları: Mobese kayıtları, araç içi kayıtlar, kask kamerası kayıtları, olaya tanık olmuş kişiler gibi görgü tanıklarının ifadeleri toplanarak mahkeme süresince değerlendirme sağlanabilir,
  4. Bilirkişi raporları: Kaza ile ilgili tutanak tutan, kazanın nasıl gerçekleştiğini teyit eden kişiler yani tarafsız bilirkişiler tarafından hazırlanan tutanaklar değerlendirilir.

Bu unsurların analiz edilmesi ile birlikte kusur oranları temelde belirlenmiş olur ancak 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu tarafından belirlenen yönetmelik kuralları da karar aşamasında göz önünde bulundurulur.

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nasıl Hesaplanır?

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Nasıl Hesaplanır?

Trafik kazalarında kusur oranı belirlerken kazanın oluş şekli, trafik kuralları gibi pek çok etken göz önünde bulundurulur. Kaza analizi gibi değerlendirmelerin sonucunda taraflar için kusur dağılımı gerçekleştirilir.

Kusur dağılımı sırasında kaza tespit tutanağından da yardım alınarak tarafların kusurları belirlenir.

  • Kaza analizi: Kazanın nasıl meydana geldiği detaylıca analiz edilir ve kazadaki kusurlu kişinin tespiti sağlanır,
  • Trafik kurallarının değerlendirilmeli: Kaza analizinden sonra kazanın gerçekleştiği bölge ile ilgili trafik kuralları incelenir. Bölgede gerçekleşen kazada olası trafik kuralı ihlalleri de göz önünde bulundurulur,
  • Kusur dağılımının gerçekleşmesi: Tarafların sunduğu deliller, kaza analizleri ve trafik kuralları tespitinin arından kazaya karışan tarafların etkisi değerlendirilerek sorumluluk oranları yüzdelik olarak dağıtılır.

Trafik kazalarında kusur oranı sigorta şirketleri tarafından gerçekleştirilebileceği gibi kimi zaman mahkemeler tarafından da bu değerlendirmeler gerçekleştirilebilir. Sigorta bilgi ve gözetim merkezi tarafından belirlenecek kusur oranından memnun olunmaması durumunda taraflar için dava açma hakkı her zaman bulunmaktadır.

Trafik Kazalarında Asli Kusurlar Nelerdir?

Trafik Kazalarında Asli Kusurlar Nelerdir?

Trafik kazalarında kusur oranı belirlenirken sürücünün durumu, aracın durumu, trafik kuralları gibi pek çok etken göz önünde bulundurulur. Bu açıdan kusuru bulunan sürücüler kaza oranlarında asli kusurlu olarak sayılabilirler.

  1. Alkol etkisinde araç kullanmak,
  2. Trafik ışıkları başta olmak üzere trafik kurallarına uyulmaması,
  3. Belirlenen hız limiti üzerinde araç kullanımı,
  4. Trafiğin akış yönünün tersinde seyretmek.

Söz konusu durumlar dışında da asli kusurlu sayılma durumları bulunabilir. Yaşadığınız kaza ile ilgili özel değerlendirmeler için uzman bir avukat ile görüşmeyi seçebilirsiniz.

Trafik Kazasında Tali Kusurlar Nelerdir?

Trafik Kazasında Tali Kusurlar Nelerdir?

Trafik kazalarında kusur oranı belirlenirken asli kusurlunun yanında tali kusurlu olan tarafta göz önünde bulundurulur. Tali kusur, kazaya neden olan ikincil derecede ki kişilerdir. Bu kişiler kimi zaman kazaya sebebiyet verenler olabilirken kazada kusur oranına sahip olan diğer araç da olabilir.

  • Sinyal vermeden şerit değişimi,
  • Takip mesafesini korumadan seyretmek,
  • Hatalı park etmek,
  • Kazaya sebebiyet verebilecek kural ihlallerinde bulunmak.

8 de 8 Kusurlu Ne Demek?

8 de 8 Kusurlu Ne Demek?

8 de 8 kusurlu, kaza oranında %100 hatalı olan taraf demektir. Trafik kazalarında kusur oranı anlatımı için halk ağızı da kullanılabilir “ 8 de 8 kusurlu” ifadesi halk arasında kullanılan ve söz konusu tarafın kesinlikle kusurlu olduğunu ifade eder.

Trafik Kazalarında Kusur Oranı %100 Olursa Ne Olur?

Trafik Kazalarında Kusur Oranı %100 Olursa Ne Olur?

Trafik kazalarında kusur oranı %100 yani, 8 de 8 kusurlu olan kişiler için mahkeme tarafından verilen yaptırımlar uygulanabilir. Bununla birlikte mağdur tarafın isteklerine göre tazminat davası açılması da söz konusu olabilir.

Ölümlü ve yaralanmalı kazalarda kusurlu bulunan taraf ceza davası ile de karşılaşabilir. Bunun için mahkeme tarafından bilirkişilerce kesinleşmiş olan kaza kusur oranı değerlendirilir.

  • Maddi tazminat davası açılabilir,
  • Manevi tazminat davası açılabilir,
  • Ceza davası ile karşı karşıya kalınabilir,
  • Sigorta ve prim kaybı yaşanabilir,

Ceza davasına dönüşmesi durumları Türk Ceza Kanunu’nun düzenlemiş olduğu yasal hükümlere göre değerlendirilir. Örneğin, Türk Ceza Kanunu’nun 52. Maddesine göre alkol ya da madde etkisinde bulunan kişiler %100 kusurlu olarak kabul edilir ve ceza davaları ile karşılaşma durumları bulunur.

Bu gibi durumlarda mağdur olduğunuzu düşünüyorsanız alanında uzman bir avukattan hukuki destek almak doğru tercih olabilir.

Trafik Kazalarında Kusur Oranı İtirazı Nereye Nasıl Yapılır?

Trafik Kazalarında Kusur Oranı İtirazı Nereye Nasıl Yapılır?

Trafik kazalarında kusur oranı belirlemesi sonrasında söz konusu karara itiraz edilme hakkı her zaman için bulunur. Bu, karara karşı olan ve kararın doğru verilmediğini iddia eden herkes tarafından gerçekleştirilebilir.

Kusura oranının değiştirilmesi için değerlendirmeler yeniden yapılır ve mahkeme huzurunda kararın yeniden düzenlenmesi sağlanabilir. Kusur oranı itirazı nereye yapılır;

  • Sigorta tahkim komisyonuna başvurun kaza tespit tutanağı, taraf beyanları ve görgü tanıkları gibi delillerin sunulmasını bekleyebilirler. İstekleri sunma sonrasında itiraz süreci başlayacaktır ancak itiraz sürecinde delil oldukça önemlidir,
  • Sigorta Tahkim Komisyonundan istenilen sonuçların alınmaması durumunda Asliye Hukuk Mahkemelerinde itiraz davaları açılabilir,
  • Mahkeme tarafından bilirkişi atanması talep edilebilir ve tarafların kusur oranlarının yeniden değerlendirilmesi sağlanabilir.

Tüm bunlarla birlikte karara karşı itiraz etmek için karar gününden sonra 2 yıllık süre içerisinde adımların atılmış olması, sürecin başlatılmış olması gerekir. Trafik kaza kusur oranı itirazları 2 yıllık sürenin aşması ile birlikte zaman aşımına uğramaktadır.

Av. Turgut BOY

Küçükçekmece avukat ve hukuk büroları-0507 752 67 39
Av. Turgut Boy

Avukat & Arabulucu Turgut BOY, İstanbul Küçükçekmece’deki hukuk bürosunda boşanma, ceza, miras ve ticaret hukuku gibi alanlarda bireysel ve kurumsal müvekkillerine kapsamlı, sonuç odaklı hukuki hizmetler sunmaktadır.

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

WHATSAPP
HEMEN ARAYIN